Motivational Interviewing (of te wel: Motiverende gespreksvoering) is een evidenced based methodiek die u inzicht en handvatten geeft om de motivatie van mensen te vergroten en meer resultaten te boeken bij gedragsverandering. De methodiek is niet alleen toepasbaar in de verslavingszorg of zorg maar zeker ook in het bedrijfsleven, het onderwijs en in overheidssettingen.
Definitie
Motivational Interviewing is een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands intrinsieke motivatie en bereidheid tot verandering ontlokt en versterkt.
Intrinsieke motivatie is een belangrijke voorspeller van toekomstig (lange termijn) gedrag. Hoe meer intrinsieke motivatie, hoe beter iemand zijn gedrag kan veranderen. Helaas is intrinsieke motivatie niet alleen dat iemand zegt dat hij iets graag wil. Daar is meer voor nodig!
Wat zeggen professionals?
Wat is uw invloed?
Motivatie voor verandering is niet statisch, maar dynamisch. Met andere woorden; motivatie kan groeien of afnemen. Inmiddels weten we dat de gespreksvaardigheden van de professional ook meespelen. Als professionals veel adviezen geven, heeft dit vaak een negatieve invloed op de motivatie van de ander. Wat kunt u wel doen om de motivatie te laten groeien? En wat moet u vooral niet doen?
Motivatie vanuit de ander zelf!
Intrinsieke motivatie is een belangrijke voorspeller van toekomstig (lange termijn) gedrag. Hoe meer intrinsieke motivatie, hoe beter iemand zijn gedrag kan veranderen. Helaas is intrinsieke motivatie niet alleen dat iemand zegt dat hij iets graag wil. Daar is meer voor nodig!
Het versterken van de intrinsieke motivatie in al zijn facetten staat in Motivational Interviewing centraal.
Lees meerOp de pagina Downloads vind u meer leesmateriaal over wat Motivational Interviewing is. Tevens vind u daar diverse onderzoeken, praktische tools en handouts over MI/MGV.
Lees meer...Omdat veranderen vaak niet alleen maar prettig is zul je ook veel te maken krijgen met weerstand in je gesprekken. Logisch maar tevens een grote valkuil omdat er een duidelijke relatie is tussen weerstand en de kans dat de ander verandert. Hoe meer weerstand, hoe kleiner de kans dat de ander verandert. Dus is het de taak van professionals om de weerstand zo laag mogelijk te houden.
Het verminderen van weerstand komt uitgebreid aan bod binnen Motivational Interviewing. Hoe kun je iemand die "zijn hakken in het zand heeft" toch verleiden om te veranderen? Hoe kun je juist wel op een effectieve manier reageren op weerstand? En zelfs de kracht er uit gebruiken voor verandering?
Trainingen Motivational InterviewingMensen die "ja zeggen en nee doen". Wie kent ze niet? Veel mensen willen (ergens) wel veranderen, maar tegelijkertijd ook weer niet. Deze tweestrijd wordt ambivalentie genoemd en kan zelfs verandering tegenhouden.
Het oplossen van ambivalentie is daarom een belangrijk onderdeel van Motivational Interviewing.
Lees meer...