Hoe pas je dit toe? (praktijkvoorbeeld)

Juiste antwoorden vorige pagina:
Hoge niveau’s van weerstand geven –>  lage niveau’s van verandering
‘Ja maar’ is eigenlijk  –> heel jammer (want is behoudtaal)
Wat je het liefste wil in je gesprekken is –> zo veel mogelijk verandertaal

Een praktijkvoorbeeld:

Nu je het wetenschappelijk bewijs weet achter MGV kun je dit gaan toepassen in je gesprekken. Stel je patiënt zegt:

“Ik heb het een week volgehouden, maar toen ben ik toch weer teruggevallen”

Hoe zou je, met je nieuw opgedane kennis, reageren op deze patiënt zin?

……………………………………………………………………………………………………..?

    Stappen:

    1. Had je de verandertaal herkent? (“Ik heb het een week volgehouden”)
    2. Was het gelukt om een vraag te verzinnen die meer verandertaal ontlokt? (bijv: wat merkte je voor effecten in die week?)
    3. Ben je bewust niet verder in gegaan op het stukje behoudtaal? (“Ik ben toen toch weer teruggevallen”)

    Top, want een vraag als: “hoe kwam het dat je teruggevallen was?” zou waarschijnlijk alleen maar meer behoudtaal opleveren.

    Je gaat dus niet zomaar in gesprek. Bijvoorbeeld om informatie te geven. Maar je hebt een soort kompas in handen met dit inzicht.

    Dus:

    1. Waar ga je op letten in een gesprek ?

    2. Waar ga je vervolgens wel en niet verder op in?

    In een gesprek let je natuurlijk ook op lichaamstaal, sfeer en heel veel andere dingen maar ga de komende week eens bewust:

    1. luisteren naar verandertaal (hoor je het in patiënt zinnen?).
    2. Minder door op behoudtaal en juist wel verder door op verandertaal.

    Benieuwd naar meer evidence achter MGV? (zie volgende pagina)